Oulun kaupunginteatterilla elettiin vuonna 2024 tilanteessa, jossa vanha Studer Vista V -äänipöytä alkoi lähestyä käyttöikänsä loppua. Alkujaan vuonna 2008 hankittu järjestelmä oli kokenut osapäivityksen vuonna 2018, mutta lopulta kokonaisvaltainen uudistus oli välttämätön.
”Komponentit olivat yksinkertaisesti tulossa käyttöikänsä päähän, ja järjestelmän luotettavuus alkoi heikentyä. Oli aika katsoa uusia vaihtoehtoja”, kertoo Oulun kaupunginteatterin äänimestari Jari Niemi.
Kilpailutus ja testaus auttoivat löytämään oikean ratkaisun
Teatterilla järjestettiin perusteellinen kilpailutus, johon osallistuivat alan tunnetut merkit: SSL, Avid ja Digico. Myös aiemmin käytössä ollut Studer oli vaihtoehtona, mutta sen epävarma tulevaisuus Euroopassa ja heikentynyt tuotetuki Suomessa pudottivat sen pois laskuista.
”Vaikka Studer on teknisesti erinomainen tuote, Suomessa ei enää ollut riittävää tukea, eikä tulevaisuus näyttänyt selkeältä”, Niemi perustelee päätöstä.
SSL Live valikoitui lopulta hankinnan kohteeksi sekä teknisten ominaisuuksien että taloudellisten perusteiden ansiosta. Niemen mukaan SSL täytti kaikki teatterin tekniset vaatimukset ja oli myös tarjouskilpailun näkökulmasta selkeästi paras vaihtoehto.
SSL Live toi uusia toimintatapoja ja joustavuutta
SSL:n käyttöönotto sujui perusteellisen koulutuksen ansiosta hyvin. Koulutuksessa mentiin syvälle mikserin rakenteisiin aina komponenttitasolle saakka.
”Oli poikkeuksellista nähdä näin syvällistä koulutusta heti alkuvaiheessa. SSL:n asiakaspalvelu ja tuotetuki osoittautuivat erittäin perusteellisiksi ja asiantunteviksi”, Niemi kiittelee.
SSL Liven myötä myös teatterin sisäiset prosessit ja käyttötavat muuttuivat. Mikserin sisääntulo- ja ulostulokapasiteetti laajeni selvästi aiempaan nähden, ja esimerkiksi suurella näyttämöllä käytettävien langattomien mikrofonien määrä saatiin helposti hallintaan uuden järjestelmän avulla.
”Esimerkiksi Kinky Boots -musikaalissa meillä soittaa yhdeksänhenkinen orkesteri eri tiloissa. SSL:n lavarasiat mahdollistavat saumattoman yhteistyön eri sijainneista käsin”, Niemi toteaa.
Haasteena SSL:n rajallinen tilanteiden ohjelmointi
Vaikka käyttökokemukset ovat olleet pääasiassa positiivisia, SSL:n maksimissaan 200 ohjelmoitavan tilanteen rajoitus on osoittautunut haastavaksi erityisesti suurissa musikaalituotannoissa, kuten Mozartin Taikahuilussa.
”Teatterikäytössä tilanteita saattaa olla yhdessä näytöksessä jopa yli 300, joten tämä SSL:n rajoitus tuli meille yllätyksenä. Toivomme SSL:n reagoivan tähän tulevaisuudessa”, Niemi kertoo.
SSL:n kehitystyö on kuitenkin jatkuvaa, ja uusia ohjelmistopäivityksiä on tulossa, joiden odotetaan helpottavan työskentelyä jatkossa.
Arva Audio – luotettavaa kumppanuutta
SSL Liven toimitti Oulun kaupunginteatterille Arva Audio, jonka kanssa yhteistyö on Niemen mukaan sujunut saumattomasti.
”Arva Audion Juha Tamminen on meille tuttu jo aiemmista projekteista. Kaikki asiat ovat edenneet ammattimaisesti ja luotettavasti”, Niemi korostaa.
Arva Audio on myös tukenut SSL:n integraatiota teatterin siirtyessä kohti immersiivistä ääntä. SSL Live pystyy ohjaamaan muun muassa d&b:n Soundscape-järjestelmää, joka on tulevaisuudessa keskeinen osa Oulun kaupunginteatterin äänisuunnittelua.
”Meidän äänisuunnittelumme on jo nyt 9.1.4-formaatissa immersiivistä, ja SSL tukee tätä suuntaa erittäin hyvin”, Niemi lisää.
Vaikka SSL Live on yhä vahvasti profiloitunut live-konserttikäyttöön, sen jatkuvasti kehittyvä tekniikka sekä hyvä tuki tekevät siitä Niemen mukaan erittäin houkuttelevan ratkaisun myös teattereille.
”Jokainen päivitys tuo meille lisää hyödyllisiä ominaisuuksia. SSL:n valinta oli meille sekä järkevä että tulevaisuuteen katsova ratkaisu”, Niemi kiteyttää.